Monday, 1 November 2010

Ami fent van, ugyanaz van lent is (Hermész Triszmegisztosz)

A minap baktattam haza az oviból a Szent István körúton, amikor eldöcögött előttem egy mentőforma autó, rajta a felirat: Születéshalál. Tényleg. Bólintottam, csak néhány másodperc múlva kaptam észbe: mennyire szokatlan ez a felirat egy mentőautón . A helyzet is abszurd: innen két saroknyira vasba verve és mezítelenre vetkőztetve alázzák meg nap mint nap azt a bábát, aki szülészorvosként irgalmatlan harcok árán lehetővé tette a mai szülők számára is, hogy az apa is részese lehessen a szülésnek. Aki családok ezreit segítette boldog születéshez. A Markó utcára néz az ablakunk, tehát a mentőkkel és a rendőrséggel szinte percenként szembesülünk. Az utca tetején a Szabadság-szobor magasodik a városra, alatta pedig születés és halál urai - legalábbis ők ezt hiszik. Gépfegyveres őrök kísérik a bírósági gyűjtőbe a rabomobilról az előzetesbe zártakat, egy saroknyira pedig halkan, majd a Körúthoz érve vijjogva-villogva indulnak életet vigyázni a mentők. Ági is ott van, gépfegyverek őrzik, nehogy véletlenül egy üres félórában világra segítsen egy kisbabát.

A furgonra Szőnyegház volt írva (ezt csak később értettem meg). De nekem a születéshalál teljesen rendben van - minden egy. Ági pedig 27 napja hazaárulókat és tömeggyilkosokat is megszégyenítő rabságban ül. Szenved ugyan, de nem ő lesz a vesztes. Mi mindannyian. Ti pedig, őrzők, ne feledjétek: rabok vagytok magatok is, ajvé.

Holnap Halottak napja. Minden egy.

No comments: