Friday, 1 April 2011

Permakultúra: A jövő kertészete / Permaculture : Gardening for Future


A jövő farmja from Istvan on Vimeo.


Mindig is gyanús volt nekem a mezőgazdaság. Az a feszült, erőltetett rend, az egyenes ágyások, fegyelmezett, unalmas, steril föld. Sosem vonzott, sőt, kifejezetten taszított az egész, pedig anyai ágról tősgyökeres hajdúsági parasztlány vagyok, az egész családjuk az ősidők óta. Bár nem őrzi  családi legendárium dédszülőknél régebben a krónikát, de nagy a valószínűsége, hogy korábban is földművesek voltak.

Odavoltam a romantikus, vadregényes, dús aljnövényzetért, a természetes rendetlen, buja bokros-fás természetért. A természetességért.  Hiába, emberben is taszít az erőszak, a mű, az erőltetett, a kifelé élő. A dús, szabadon hagyott természetet, természetességet kedvelem - persze némi ornamentika azért kedvelt, de csak mint hab a tortán :) Ha egyszer valami kertes házfélében laknánk, akkor hagynám élni, lélegezni, eszembe se jutna gyepet telepíteni meg ágyásokat barázdálni,  bozótot és bokrot és fát és homokot és sarat és madárcsicsergést hagynék létezni. Persze én valójában városi lény vagyok, nem is pusztán városi, hanem kifejezetten belvárosi, nagy a kultúra- és szociális igényem, ebben érzem jl magam, de anyaként azt is érzem, hgoy a gyerekekkel könnyebb és jobb és hatékonyabb és alapvetőbb a kertes lét. A szabadság - hiába, mindig ide lyukadok ki. Ugyanakkor ez a szabadság egybe esik a hatalmas felelősségérzettel, amit én  a társadalom, a környezet, a bolygó, az univerzum felé érzek - mert a jövő gazdasága a permakultúra felé visz - ami maga a szabadság. Igaz, szabadon élni csak keveseknek sikerül., csak az elehet szabad, aki nem akar sem magán, sem másokon erőszakot tenni - és ez bizony csak kevesek hozott vagy elért sajátja.

Nagyon hálás vagyok a Tiszta Hangok Rádiónak, amiért a postaládámba hozta hezt a filmet, minden milliméterével és másodpercével egyetértek - és meg is erősített abban, hogy amit én kedvelek, az nem egy szeszély, nem az emberi lustaság, hanem pont a felelősségvállalás felé visz.

Szabadságot embernek, állatnak, természetnek, földnek - vegyünk el annyit, amennyire szükségünk van, ne többet és ne olyat, amire nincs.  És adjuk vissza pozitív gondolatok, tettek formájában - de csak annyit, amennyire szükség van, a több az káros, a túl sok az zavaró, fojtogató, elsöprő - az a halál maga, az erőszak. Mint a felszántott föld, amiből kiöljük a valódi életet a látszatélet érdekében.

9 comments:

recca said...

Ez egyszerre volt ijesztő és lelkesítő.. Nagyon tetszett. Köszi!
Magyarországon van ilyesmi vhol?

eccehomofaber said...

mi volt benne ijesztő? a bolygónk jövőjére vonatkozó dolgok? érdekes, én nem tudok ilyen dolgoktól megijedni, annyira biztos vagyok benne, hogy úgy alakul az életünk hogy egyre függetlenebbé válunk ilyen kötöttségektől.

http://www.permakultura.hu/

http://permakultura.blogolj.net/

http://www.gyurufu.hu/content/permakult%C3%BAra-tanfolyamok

http://lmv.hu/permakultura

puszi :)

és azt sem adtam ám fel, hogy tőled vegyük a tojást a közeljövőben ;-)))

eccehomofaber said...

Baji Béla: Önfenntartó biogazdálkodás -- Permakultúra


és kedvenc Hunyadi téri piacom - ami már önmagában is egy ÜGY - is kapcsolatot tart a permakultúrás termelőkkel. izgatott lettem alaposan ;-)

eccehomofaber said...

ha már így belejöttem ;-DDD
http://www.safecom.org.au/permaculture.htm

eccehomofaber said...

http://www.anasztazia.hu/download/Introduction_to_permaculture.pdf

recca said...

köszi!!! meg fogom nézni ezeket, mert úgy érzem, dolgom lehet még ezzel;)

recca said...

ja, tojás. az egyetlen szem kispipink ma reggel átment a szivárvány-hídon... még nem tudom, lesz-e másik (a kakaska mellé). most bánatos vagyok.

eccehomofaber said...

Ó, mindig szomorú, ha egy szeretett társunk eltávozik... szeretnék Nektek pipit ajándékozni , elfogadnád?

ölellek

I.

recca said...

Csak most vettem észre!
Köszi!:))) De egyelőre azt sem tudom, h a kiskakassal mi lesz télen. Most jó helye van: el van kerítve a kutyáktól, szabadon mászkál a kiskertemben (és csipegeti ki a veteményesből a friss hajtásokat...). A körtefán éjszakázik, de télre majd vmi védettebb szállás kell neki..